Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Nawiązując do dyskusji, która odbyła się na ostatniej sesji postaram się rozwiać wątpliwości odnośnie opancerzenia.
W grze występuje kilka rodzajów pancerza. Postaram się wyjaśnić Wam w jaki sposób działają.
Pancerz skórzany - czyli skórznia. Do tej kategorii wchodzą wszystki zbroje wykonane z utwardzanej skóry. Systemowo każdy element takiej zbroi daje +1 PZ na lokacji, na której jest noszony. Zbroja tego typu może być używana wraz z zbroją kolczą, łuskową oraz płytową. Używanie tego pancerza nie powoduje jakichkolwiek ujemnych modyfikatorów.
Pancerz skórzany, ćwiekowany - to nic innego jak skórznia nabijana napami, lub nitami. Systemowo, każdy element tejże zbroi daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Zbroję taką można używać wraz z zbroją kolczą, łuskową lub płytową, jednak w takim wypadku jest traktowana jak zwykła zbroja skórzana (czyli daje +1 PZ a NIE +2 PZ). Używanie tego pancerza nie powoduje jakichkolwiek ujemnych modyfikatorów.
Pancerz kolczy - każdy element pancerza wykonany z tzw. plecionki metalowych kółek. Zbroja tekiego typu daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Jeżeli dana lokacja jest również chroniona przez pancerz skórzany lub skórzany, ćwiekowany, wtedy wartość jej ochrony wzrasta do +3 PZ. Zbroję tą można wykorzystywać ze zbroją skórzaną, skórzaną ćwiekowaną oraz płytową. Gdy jakakolwiek część ciała jest chroniona przez pancerz kolczy (wystarczy jeden element), wtedy postać otrzymuje modyfikator -10 do Zr.
Pancerz łuskowy - wykonany z drobnych płytek nachodzących na siebie. Zbroja tego typu daje +3 PZ na lokacji, którą chroni. Gdy lokacja jest również chroniona przez zbroję skórzaną lub ćwiekowaną, wtedy wartość jej ochrony wzrasta do +4 PZ. Zbroję tą można wykorzystywać tylko ze zbrojami skórzanymi i ćwiekowanymi. W przypadku gdy jakakolwiek część ciała postaci jest chroniona przez pancerz łuskowy, otrzymuje ona modyfikator -10 do Zr oraz -1 do Sz.
Pancerz płytowy - to wszystkie elemety opancerzenia wykonane z odpowiednio ukształtowanej blachy. Systemowo, każdy element tej zbroi daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Zbroja taka może być wykorzystywana ze zbroją skórzaną, ćwiekowaną oraz kolczą. Jeżeli na danej lokacji znajduje się zarówno zbroja skórzana, kolcza oraz płytowa, wtedy wartość ochrony wynosi +5 PZ. W przypadku gdy jakakolwiek część ciała postaci jest chroniona przez pancerz płytowy, otrzymuje ona modyfikator -10 do Zr oraz -1 do Sz.
A na koniec trochę obliczeń.
Zbroja skórzana +1 PZ
Zbroja skórzana, ćwiekowana +2 PZ
Zbroja kolcza +2 PZ
Zbroja płytowa +2 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz kolczuga +3 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz zbroja płytowa +3 PZ
Zbroja łuskowa +3 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz zbroja łuskowa +4 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz kolczuga oraz zbroja płtyowa +5 PZ
Mam nadzieję, że rozjaśniłem trochę temat opancerzenia Waszych postaci.
Offline
Hejo,
bardzo fajne przypomnienie funkcjonowania podstawowej mechaniki pancerza. Jednakże uważam, iż ujemne modyfikatory są źle stosowane, ze względu na błędną interpretację definicji "pancerza (zbroi)".
Zgodnie z powyższym wpisem, wyraz "pancerz (zbroja)" stosujemy (zresztą jak znaczna część ludzi na forach) równoznacznie (tożsamo) lub zamiennie z frazą "element pancerza (element zbroi)". Najprawdopodobniej wynika to z pewnego rodzaju uproszczenia stosowanego na co dzień w języku mówionym (łatwiej i szybciej jest powiedzieć "szukam u kowala zbroi" niż "szukam u kowala elementu zbroi"... itp.).
Moim zdaniem, są to jednak dwa odrębne terminy, na co wskazuje zarówno sam podręcznik, jak i logika gry, a co za tym idzie - konsekwencje używania poszczególnych elementów powinny być również inne.
Pancerz (zbroja) danego typu to pełne wyposażenie wszystkich elementów. Element pancerza to jest jego jakaś wybrana część, np.: hełm skórzany.
Zgodnie z podręcznikiem (cytuję): "Zasady zaawansowane pozwalają na dokładne określenie elementów posiadanego pancerza" ... i dalej te elementy są wymieniane.
Co więcej, zasady te stosujemy mniej lub bardziej świadomie w codziennej grze. Jak zrozumiecie zdanie wypowiedziane przez MG: "... na polanie stał rycerz w zbroi płytowej...", a jak to: "... na polanie stał rycerz w napierśniku płytowym"??? Każdy od razu wie, że tutaj zbroja odnosi się do pełnego wyposażenia, a napierśnik to tylko jego element i śmiało można strzelać rycerzowi w głowę...
Gdyby traktować "Zbroję" jednoznacznie z np: "kolczugą" to zgodnie z cennikiem, który otrzymaliśmy niedawno, podczas wizyty u kowala musielibyśmy wydać 510zk zamiast 75zk...
Ostatecznie, gdyby te dwa terminy faktycznie rozumieć tożsamo, a co za tym idzie -stosować dosłownie mechanikę podaną powyżej, to Otto po założeniu metalowego hełmu (czy np.: jednego naramiennika) ponosiłby takie same ujemne modyfikatory jak Felix, noszący pełną zbroję płytową tj.: -10ZR i -1S... a jak hełm otwarty wpływa na moją zręczność i szybkość a jak wpływa pełna zbroja płytowa...???
Starając się znaleźć jakieś dobre rozwiązanie, przeszukałem internet i zauważyłem, że ludzikowie którzy podobnie widzą ten problem proponują używać wcześniej przyjętych modyfikatorów proporcjonalnych. Na przykład. koszulka kolcza -2%ZR, Koszulka z rękawami -3%ZR, nogawice -3%ZR, czepiec kolczy -1%ZR... itd... całość razem -10ZR...
Temat do rozważenia...
Offline
Ciekawe podejście do tematu, jednak poza oczywistymi zagadnieniami jezykowymi (zbroi - elementu zbroi) widzę tu pewnie niedogodności.
1. Jeżeli przyjmiemy, tak jak napisałeś, konkretne modyfikatory za konkretną część pancerza (np. -3 Zr za nogawice kolcze) to spowoduje to utrudnienie gry. Bo zasady tyczące się BG, muszą być stosowane do wszystkich zbrojnych. Przede wszystkim wrogów. I wyliczanie ile taki BN ma rzeczywiście zręczności będzie po prostu uciążliwe. System powienien być prosty i szybki w użyciu.
2. Przy takim toku rozumowania co zrobić ze elementami zbroi płytowej? Przecież nie można zdjąć 0,3 z Sz.
Proponuję następujące rozwiązania problemu.
1. Zostać przy zasadzie opisanej powyżej, czyli jakikolwiek element zbroi kolczej ogranicza Zr o 10, a element zbroi płytowej ogranicza Sz o 1.
2. Zastosować modyfikatory w zależności od posiadanych punktów zbroi (PZ). Jak wiadomo mamy 6 lokacji, które mogą być chronione pancerzem. Maksymalnie można mieć 5 PZ na każdej z lokacji. Co daje nam maksymalnie 30 PZ. I tak jeżeli postać używa pancerza skórzanego lub ćwiekowanego skórzanego, nic się nie dzieje (mimo, że skóra ćwiekowana daje 2 PZ na lokację, co daje nam 12 PZ). W przypadku gdy używa zbroi "metalowej", i tylko wtedy, otrzymuje modyfikator zależny od ilości PZ. I tak w przedziale 0-10 nie otrzymuje żadnego ujemnego modyfikatora. W przedziele 11-20, otrzymuje modyfikator - 10 do Zr. Gdy wartość PZ przekroczy 21, dodatkowo otrzymuje modyfikator -1 do Sz.
W takim wypadku będziemy mogli wszystko szybko policzyć i stosować niemalże natychmiastowo w grze. Do tego będzie trzeba zmienić zasady dotyczące zdolności Krzepki. A w zasadzie rozszerzyć ją na brak modyfikatora -10 do Zr oraz -1 do Sz.
Temat zostawiam do przemyślenia.
Offline
Czyli PZ do ujemnych modyfikatorów stosujemy tylko za metalowe elementy, a za skórznie nie wliczamy do ogólnego limitu? To jest, Dymitr posiadający pełną zbroję skórzaną i koszulkę kolczą -przyjmujemy, że ma 6 PZ do ujemnych modyfikatorów, więc mieści się w przedziale 0-10... czy tak?
pozdr
Offline
Nie do końca. Ujemne modyfikatory stosujemy, gdy używamy zbroi metalowych i gdy przekroczymy 10 PZ. Zbroje skórzane również wliczamy do limitu. Ale gdy nosimy tylko zbroję skórzaną ćwiekowaną, która daje +2 PZ na każdej lokacji, wtedy wychodzimy poza 10 PZ, jednak nie otrzymujemy żadnego modyfikatora, bo nie jest to zbroja metalowa.
W przykładzie, który podałeś mamy w sumie 12 PZ. Po jednym na głowie i nogach oraz po 3 na korpusie i ramionach. Dymitr otrzymuje modyfikator -10 Zr. bo przekroczył 10 PZ na wszystkich lokacjach.
I może wyda się to trochę dziwne, ale jak włożymy samą zbroję kolczą chroniącą 5 lokacji lub samą zbroję z płyt chroniącą 5 lokacji, to ilość PZ będzie wynosić 10 i nie będzie żadnego modyfikatora. I to jest właśnie mankament takiego podejścia.
Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem.
Offline
Strony: 1