Chłopi z Ostermarku
Czyli jaką drogę trzeba przejść aby stać się kimś.

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2023-10-09 20:49:31

Kopekk
Administrator
Dołączył: 2022-10-02
Liczba postów: 148
WindowsYaBrowser 23.9.1.967

Pancerz - wyjaśnienie mechaniki.

Nawiązując do dyskusji, która odbyła się na ostatniej sesji postaram się rozwiać wątpliwości odnośnie opancerzenia.
W grze występuje kilka rodzajów pancerza. Postaram się wyjaśnić Wam w jaki sposób działają.

Pancerz skórzany - czyli skórznia. Do tej kategorii wchodzą wszystki zbroje wykonane z utwardzanej skóry. Systemowo każdy element takiej zbroi daje +1 PZ na lokacji, na której jest noszony. Zbroja tego typu może być używana wraz z zbroją kolczą, łuskową oraz płytową. Używanie tego pancerza nie powoduje jakichkolwiek ujemnych modyfikatorów.

Pancerz skórzany, ćwiekowany - to nic innego jak skórznia nabijana napami, lub nitami. Systemowo, każdy element tejże zbroi daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Zbroję taką można używać wraz z zbroją kolczą, łuskową lub płytową, jednak w takim wypadku jest traktowana jak zwykła zbroja skórzana (czyli daje +1 PZ a NIE +2 PZ). Używanie tego pancerza nie powoduje jakichkolwiek ujemnych modyfikatorów.

Pancerz kolczy - każdy element pancerza wykonany z tzw. plecionki metalowych kółek. Zbroja tekiego typu daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Jeżeli dana lokacja jest również chroniona przez pancerz skórzany lub skórzany, ćwiekowany, wtedy wartość jej ochrony wzrasta do +3 PZ. Zbroję tą można wykorzystywać ze zbroją skórzaną, skórzaną ćwiekowaną oraz płytową. Gdy jakakolwiek część ciała jest chroniona przez pancerz kolczy (wystarczy jeden element), wtedy postać otrzymuje modyfikator -10 do Zr.

Pancerz łuskowy - wykonany z drobnych płytek nachodzących na siebie. Zbroja tego typu daje +3 PZ na lokacji, którą chroni. Gdy lokacja jest również chroniona przez zbroję skórzaną lub ćwiekowaną, wtedy wartość jej ochrony wzrasta do +4 PZ. Zbroję tą można wykorzystywać tylko ze zbrojami skórzanymi i ćwiekowanymi. W przypadku gdy jakakolwiek część ciała postaci jest chroniona przez pancerz łuskowy, otrzymuje ona modyfikator -10 do Zr oraz -1 do Sz.

Pancerz płytowy - to wszystkie elemety opancerzenia wykonane z odpowiednio ukształtowanej blachy. Systemowo, każdy element tej zbroi daje +2 PZ na lokacji, którą chroni. Zbroja taka może być wykorzystywana ze zbroją skórzaną, ćwiekowaną oraz kolczą. Jeżeli na danej lokacji znajduje się zarówno zbroja skórzana, kolcza oraz płytowa, wtedy wartość ochrony wynosi +5 PZ. W przypadku gdy jakakolwiek część ciała postaci jest chroniona przez pancerz płytowy, otrzymuje ona modyfikator -10 do Zr oraz -1 do Sz.

A na koniec trochę obliczeń.
Zbroja skórzana +1 PZ
Zbroja skórzana, ćwiekowana +2 PZ
Zbroja kolcza +2 PZ
Zbroja płytowa +2 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz kolczuga +3 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz zbroja płytowa +3 PZ
Zbroja łuskowa +3 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz zbroja łuskowa +4 PZ
Zbroja skórzana lub zbroja skórzana ćwiekowana oraz kolczuga oraz zbroja płtyowa +5 PZ

Mam nadzieję, że rozjaśniłem trochę temat opancerzenia Waszych postaci.

Offline

#2 2023-10-13 09:44:59

Otto
Użytkownik
Dołączył: 2022-10-04
Liczba postów: 87
WindowsFirefox 118.0

Odp: Pancerz - wyjaśnienie mechaniki.

Hejo,
bardzo fajne przypomnienie funkcjonowania podstawowej mechaniki pancerza. Jednakże uważam, iż ujemne modyfikatory są źle stosowane, ze względu na błędną interpretację definicji "pancerza (zbroi)".
Zgodnie z powyższym wpisem, wyraz "pancerz (zbroja)" stosujemy (zresztą jak znaczna część ludzi na forach) równoznacznie (tożsamo) lub zamiennie z frazą "element pancerza (element zbroi)". Najprawdopodobniej wynika to z pewnego rodzaju uproszczenia stosowanego na co dzień w języku mówionym (łatwiej i szybciej jest powiedzieć "szukam u kowala zbroi" niż "szukam u kowala elementu zbroi"... itp.).
Moim zdaniem, są to jednak dwa odrębne terminy, na co wskazuje zarówno sam podręcznik, jak i logika gry, a co za tym idzie - konsekwencje używania poszczególnych elementów powinny być również inne.
Pancerz (zbroja) danego typu to pełne wyposażenie wszystkich elementów. Element pancerza to jest jego jakaś wybrana część, np.: hełm skórzany.
Zgodnie z podręcznikiem (cytuję): "Zasady zaawansowane pozwalają na dokładne określenie elementów posiadanego pancerza" ... i dalej te elementy są wymieniane.
Co więcej, zasady te stosujemy mniej lub bardziej świadomie w codziennej grze. Jak zrozumiecie zdanie wypowiedziane przez MG: "... na polanie stał rycerz w zbroi płytowej...", a jak to: "... na polanie stał rycerz w napierśniku płytowym"??? Każdy od razu wie, że tutaj zbroja odnosi się do pełnego wyposażenia, a napierśnik to tylko jego element i śmiało można strzelać rycerzowi w głowę...
Gdyby traktować "Zbroję" jednoznacznie z np: "kolczugą" to zgodnie z cennikiem, który otrzymaliśmy niedawno, podczas wizyty u kowala musielibyśmy wydać 510zk zamiast 75zk...
Ostatecznie, gdyby te dwa terminy faktycznie rozumieć tożsamo, a co za tym idzie -stosować dosłownie mechanikę podaną powyżej, to Otto po założeniu metalowego hełmu (czy np.: jednego naramiennika) ponosiłby takie same ujemne modyfikatory jak Felix, noszący pełną zbroję płytową tj.: -10ZR i -1S... a jak hełm otwarty wpływa na moją zręczność i szybkość a jak wpływa pełna zbroja płytowa...???
Starając się znaleźć jakieś dobre rozwiązanie, przeszukałem internet i zauważyłem, że ludzikowie którzy podobnie widzą ten problem proponują używać wcześniej przyjętych modyfikatorów proporcjonalnych. Na przykład. koszulka kolcza -2%ZR, Koszulka z rękawami -3%ZR, nogawice -3%ZR, czepiec kolczy -1%ZR... itd... całość razem -10ZR...
Temat do rozważenia...

Offline

#3 2023-10-13 19:44:28

Kopekk
Administrator
Dołączył: 2022-10-02
Liczba postów: 148
WindowsYaBrowser 23.9.1.967

Odp: Pancerz - wyjaśnienie mechaniki.

Ciekawe podejście do tematu, jednak poza oczywistymi zagadnieniami jezykowymi (zbroi - elementu zbroi) widzę tu pewnie niedogodności.
1. Jeżeli przyjmiemy, tak jak napisałeś, konkretne modyfikatory za konkretną część pancerza (np. -3 Zr za nogawice kolcze) to spowoduje to utrudnienie gry. Bo zasady tyczące się BG, muszą być stosowane do wszystkich zbrojnych. Przede wszystkim wrogów. I wyliczanie ile taki BN ma rzeczywiście zręczności będzie po prostu uciążliwe. System powienien być prosty i szybki w użyciu.
2. Przy takim toku rozumowania co zrobić ze elementami zbroi płytowej? Przecież nie można zdjąć 0,3 z Sz.

Proponuję następujące rozwiązania problemu.
1. Zostać przy zasadzie opisanej powyżej, czyli jakikolwiek element zbroi kolczej ogranicza Zr o 10, a element zbroi płytowej ogranicza Sz o 1.
2. Zastosować modyfikatory w zależności od posiadanych punktów zbroi (PZ). Jak wiadomo mamy 6 lokacji, które mogą być chronione pancerzem. Maksymalnie można mieć 5 PZ na każdej z lokacji. Co daje nam maksymalnie 30 PZ. I tak jeżeli postać używa pancerza skórzanego lub ćwiekowanego skórzanego, nic się nie dzieje (mimo, że skóra ćwiekowana daje 2 PZ na lokację, co daje nam 12 PZ). W przypadku gdy używa zbroi "metalowej", i tylko wtedy, otrzymuje modyfikator zależny od ilości PZ. I tak w przedziale 0-10 nie otrzymuje żadnego ujemnego modyfikatora. W przedziele 11-20, otrzymuje modyfikator - 10 do Zr. Gdy wartość PZ przekroczy 21, dodatkowo otrzymuje modyfikator -1 do Sz.
W takim wypadku będziemy mogli wszystko szybko policzyć i stosować niemalże natychmiastowo w grze. Do tego będzie trzeba zmienić zasady dotyczące zdolności Krzepki. A w zasadzie rozszerzyć ją na brak modyfikatora -10 do Zr oraz -1 do Sz.

Temat zostawiam do przemyślenia.

Offline

#4 2023-10-14 09:35:02

Otto
Użytkownik
Dołączył: 2022-10-04
Liczba postów: 87
WindowsFirefox 118.0

Odp: Pancerz - wyjaśnienie mechaniki.

Czyli PZ do ujemnych modyfikatorów stosujemy tylko za metalowe elementy, a za skórznie nie wliczamy do ogólnego limitu? To jest, Dymitr posiadający pełną zbroję skórzaną i koszulkę kolczą -przyjmujemy, że ma 6 PZ do ujemnych modyfikatorów, więc mieści się w przedziale 0-10... czy tak?

pozdr

Offline

#5 2023-10-14 21:57:53

Kopekk
Administrator
Dołączył: 2022-10-02
Liczba postów: 148
WindowsYaBrowser 23.9.1.967

Odp: Pancerz - wyjaśnienie mechaniki.

Nie do końca. Ujemne modyfikatory stosujemy, gdy używamy zbroi metalowych i gdy przekroczymy 10 PZ. Zbroje skórzane również wliczamy do limitu. Ale gdy nosimy tylko zbroję skórzaną ćwiekowaną, która daje +2 PZ na każdej lokacji, wtedy wychodzimy poza 10 PZ, jednak nie otrzymujemy żadnego modyfikatora, bo nie jest to zbroja metalowa.
W przykładzie, który podałeś mamy w sumie 12 PZ. Po jednym na głowie i nogach oraz po 3 na korpusie i ramionach. Dymitr otrzymuje modyfikator -10 Zr. bo przekroczył 10 PZ na wszystkich lokacjach.
I może wyda się to trochę dziwne, ale jak włożymy samą zbroję kolczą chroniącą 5 lokacji lub samą zbroję z płyt chroniącą 5 lokacji, to ilość PZ będzie wynosić 10 i nie będzie żadnego modyfikatora. I to jest właśnie mankament takiego podejścia.

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
dezynfekcja Kraków | Usuwanie Pluskiew likwidacja pluskiew warszawa Likwidacja Pluskiew | Sprawdź teraz krawiec Kraków - polecam! | nawadnianie ogrodów warszawa | szlabany parkingowe